BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 3, 2009

" ISLAM DAN HUBUNGAN ANTARABANGSA "


Dalam hubungan antarabangsa Islam mengutamakan perdamaian daripada peperangan. Islam menetapkan peperangan boleh dilakukan sekadar untuk menentang kezaliman dan mempertahankan agama dengan tidak melampaui batas. Dalam hubungan dakwah, islam melarang keras terhadap mereka yang mengajak secara paksaan untuk memeluk agama Islam. Kebebasan menganut agama yang lain diizinkan dalam masyarakat Islam dan di peringkat antarabangsa. Kebebasan ini tidak boleh diganggu gugat kerana Islam menentang sekeras-kerasnya secara saksama dan adil tanpa melampaui batas. Apabila berlakunya peperangan dan semasa dipertengahan peperangan pihak musuh ingin berdamai maka hendaklah dihentikan peperangan dan perlu berdamai dengan mereka.


Islam membenarkan hubungan dagang dengan orang bukan Islam, walaupun dengan rakyat daripada negara yang tidak ada hubungan dengan negara Islam. Hak kemanusiaan dan hubungan Islam dipisahkan dengan seadilnya. Hal ini kerana, permusuhan dengan mana-mana negara tidak akan dikaitkan dengan individu atau rakyat. Mereka dibenarkan datang ke negara Islam dan boleh melakukan kegiatan yang tidak menunjukkan permusuhan dengan umat Islam. Dasar terbuka ini menyebabkan matlamat Islam tersebar luas hingga ke pelusuk dunia.


Al-quran menjadi panduan dalam melayani pelarian atau pendatang yang masuk ke negara Islam kerana melarikan diri daripada kezaliman negerinya. Firman Allah Taala dalam surau at-Taubah: 6 : “ sekiranya seseorang di kalangan musyrikin datang meminta perlindungan kepadamu, maka hendaklah diberi perlindungan kepadanya, dan perdengarkan kepadanya kalam Allah, kemudian sampaikan dia ke tempat yang aman untuknya ”. Negara Islam adalah sebuah negara yang tidak mahukan peperangan dan mewujudkan perdamaian serta menjaga hak bukan Islam yang tinggal di negara Islam.



0 comments: