BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 1, 2009

" SISTEM ZAKAT "


KEWAJIPAN ZAKAT

Setiap kedudukan ekonomi yang membawa harta kekayaan hanya beredar di antara orang-orang yang kaya sahaja itu adalah bertentangan dengan teori perekonomian Islam di samping bertentangan dengan matlamat pembangunan kemasyarakatan seluruhnya. Islam juga telah mengharamkan amalan monopoli dan riba’ yang boleh menyebabkan penindasan kepada golongan miskin. Ringkasnya, Islam telah menetapkan sistem ekonomi yang dapat memberi kemakmuran kepada masyarakat dengan pengeluaran zakat.


Zakat dari sudut bahasa ialah keberkatan, kesucian, perkembangan dan kebaikan. Dari sudut syarak pula, zakat didefinisikan sebagai sebahagian harta tertentu yang diwajibkan oleh Allah S.W.T untuk diberikan kepada orang yang berhak menerimanya. Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga dan wajib bagi mereka yang berkemampuan itu untuk mengeluarkan zakat. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Baqarah:267, ada menyebut berbelanjalah ( pada jalan Allah ) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik.


ORANG YANG BERHAK MENERIMA ZAKAT


1 ) fakir

2 ) orang miskin

3 ) amil zakat

4 ) orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya.

5 ) hamba yang ingin memerdekakan dirinya.

6 ) orang yang berhutang.

7 ) orang yang berjuang fi sabilillah

8 ) ibnu sabil


HIKMAH ZAKAT


1 ) pengurusannya mampu memperbaiki kedudukan masyarakat dari sudut moral dan material di mana ia dapat menyatukan anggota masyarakat.

2 ) zakat juga dapat membersihkan jiwa dari sifat kedekut.

3 ) sebagai benteng keamanan di dalam sistem ekonomi Islam dan penjamin ke arah kestabilan dan kesinambungannya.

0 comments: