BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 1, 2009

" HUKUMAN HUDUD "




gejala minum arak

Gejala jenayah menjadi penyakit masyarakat yang parah pada masa kini. Hilangnya rasa kasih sayang dan saling bertimbang rasa akibat daripada pengaruh persekitaran yang tidak sihat. Penyelesaian terhadap gejala jenayah ini tidak seharusnya dalam aspek perundangan sahaja, malah menjadi kewajipan kepada masyarakat untuk membanteras masalah jenayah ini. Undang-undang jenayah bertujuan memelihara rukun kehidupan manusia iaitu memelihara agama, nyawa, akal, keturunan, maruah dan harta. Islam membahagikan undang jenayah kepada tiga jenis iaitu hudud, qisas dan ta’zir.



Hukuman hudud ialah hukuman terhadap kesalahan jenayah yang dinyatakan dalam al-Quran dan hadis, ia berkaitan dengan hak Allah. Hukum hudud tidak boleh diampun, setelah dibawa ke mahkamah dan diputuskan dengan tiada apa-apa kelemahan yang dibangkitkan. Antara kesalahan yang dikenakan hudud ialah murtad, zina, minum arak, mencuri.



Walau bagaimanapun, negara kita masih lagi tidak mengamalkan hukuman hudud bagi menyelesaikan masalah jenayah di negara ini. Hal ini kerana, hukuman terhadap kesalahan hudud sangat keras dan menggerunkan sehingga memberi kesan psikologi yang mendalam ke dalam diri setiap rakyat. Ia bukan sahaja menakutkan penjenayah, malah memberi pengajaran kepada mereka yang tidak melakukan jenayah



Banyak kekeliruan dicetuskan oleh berbagai-bagai pihak yang tidak memahami hukum Islam secara terperinci dan hikmahnya. Mereka beranggapan hukum hudud itu bersifat kejam sehingga sanggup membunuh dan sebagainya. Justeru itu, kita sebagai umat Islam perlulah memperbetulkan kembali fahaman sesetengah pihak yang salah anggap tentang Islam agar tidak berlaku perselisihan dan kekeliruan di kemudian hari.







1 comments:

Unknown said...

sepatutnya negara ini menjalankan undang-undang Islam..tapi disebabkan terlalu kompromi dgn bangsa n agama lain, kita masih amalkan undang- undang sivil