BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 15, 2009

" KELUARGA BAHAGIA "

Konsep Keluarga menurut Islam merupakan institusi penting yang bertanggungjawab melahir, mendidik, mengasuh dan membesarkan anggota-anggota masyarakat. Keutuhan dan kerapuhan sesebuah institusi keluarga mempunyai kesan lansgung yang mendalam terhadap kekuatan ummah. Di dalam hal ini, Islam memberikan perhatian yang cukup serius di dalam masalah pembinaan dan pembangunan institusi keluarga.

Hal ini kerana, pembinaan keluarga Islam yang utuh akan melahirkan sebuah keluarga yang bahagia berlandaskan ketakwaan dan keimanan kepada Allah S.W.T. Di samping itu, akan lahirlah anak-anak yang soleh dan solehah hasil daripada didikan ibu bapa yang beriman kepada Allah S.W.T. Oleh itu, manusia digalakkan untuk hidup berkeluarga bagi melahirkan zuriat yang dapat menjamin keharmonian rumah tangga serta dapat berbakti kepada agama,masyarakat dan negara.

Terdapat 5 konsep dalam keluarga bahagia:

1 ) al-falah- iaitu kejayaan hidup di dunia dan akhirat.

2 ) keimanan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T.

3 ) Al-mawaddah war-rahmah- berkasih sayang dan saling kasih mengasihi. Tanpa kasih sayang di antara suami isteri maka akan hancurlah sesebuah rumah tangga yang dibina.

4 ) al-mua’asyarah bil ma’ruf- pergaulan dan hidup bersama secara baik dan diredhai oleh Allah. Menjauhi kemungkaran dan kezaliman.

5 ) amanah dan tanggungjawab.

1 comments:

Unknown said...

bersama la kita membina keluarga y bahagia =)