BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 6, 2009

" PENDIDIKAN IBU BAPA TERHADAP ANAK-ANAK "



Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah S.W.T dan selawat serta salam ditujukan kepada baginda Rasulullah S.A.W, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda. Syukur kehadrat Ilahi kerana memberi peluang kepada saya untuk berkongsi maklumat dengan sahabat-sahabat semua mengenai isu pendidikan anak-anak. Semoga apa yang ingin saya katakan di sini dapat membantu sahabat-sahabat yang sama-sama bercita-cita untuk melahirkan anak-anak yang bersifat muttaqin kepada Allah S.W.T.

Islam telah menjelaskan kepada kita betapa pentingnya pendidikan kepada anak-anak sedari kecil lagi. Anak-anak merupakan anugerah Allah S.W.T yang paling berharga dan tidak ternilai serta wajib dipelihara sebaik-baiknya oleh ibu bapa, ia juga sebagai pengerat kasih sayang di antara pasangan suami isteri. Dalam masyarakat kita juga orang selalu mengatakan bahawa anak-anak yang baru dilahirkan ibarat kain putih yang bersih, maka ibu bapa bertanggungjawab mencorakkan kehidupan anak-anak melalui pendidikan agama yang mantap sejak dari kecil lagi melalui penekanan aspek akidah, akhlak dan syariah. Matlamat pendididkan Islam pula adalah untuk melahirkan dan mendidik anak-anak dengan nilai-nilai Islam bagi mewujudkan insan yang soleh dan solehah bagi menjadikan anak-anak yang berbuat baik kepada manusia lain dengan falsafah hidupnya mencari keredhaan Allah S.W.T.

Bagi mendidik anak-anak yang soleh memerlukan seseorang pendidik ( ibu bapa ) yang soleh juga. Pepatah Arab ada menyebut “ orang yang tidak memiliki sesuatu tidak akan mampu memberi ”, ini bererti ibu bapa perlulah menjadi contoh tauladan yang baik serta muslim yang baik kepada anak-anak. Oleh itu, Islam telah menganjurkan kepada setiap pasangan lelaki atau perempuan supaya memilih pasangan hidup yang beragama dan berakhlak. Tujuannya adalah untuk melahirkan sebuah keluarga Islam yang mampu melahirkan generasi Islam yang beriman dan bertakwa kepada Allah serta cemerlang kepada masyarakat.

Terdapat beberapa pendekatan dalam mendidik anak-anak:

1 ) Pendidikan melalui contoh tauladan
- merupakan pendidikan yang penting dalam mendidik dan membentuk akhlak anak-anak.
-ibu bapa memainkan peranan yang penting sebagai contoh dan ikutan buat anak-anak.
2 ) Pendidikan melalui bimbingan dan nasihat
-dengan menanamkan unsur iman dan menyentuh fitrah mereka.
3 ) Pendidikan melalui pemerhatian dan pengawasan
-sentiasa mengawasi setiap tingkah laku anak-anak agar tidak terpengaruh dengan budaya barat.
4 ) Pendidikan melalui hukuman
-Ibu bapa menggunakan hukuman yang setimpal dengan kesalahan anak-anak, bukan untuk menghukum tetapi sebagai pengajaran agar anak-anak insaf dan tidak mengulangi kesalahan tersebut.

0 comments: