BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, September 7, 2009

MENJAUHI KHURAFAT, TAHYUL DAN AMALAN BOMOH.





TANGKAL PELIK ORANG MELAYU


Khurafat, tahyul dan bomoh merupakan amalan dan kepercayaan yang tidak bersandarkan kepada al-Quran dan Sunnah serta tidak dapat diterima oleh akal yang waras. Khurafat adalah cerita-cerita yang mempersonakan dan bersifat dusta semata-mata serta sukar untuk mempercayai kebenarannya kerana sesuatu perkara yang menyimpang daripada ajaran Islam. Istilah tahyul pula bermaksud semua cerita sama ada khayalan atau rekaan, ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Ia adalah sebahagian daripada jahiliah yang sesat. Kepercayaan ini masih diamalkan oleh segelintir masyarakat Islam yang menerima kesan daripada pengaruh budaya yang dibawa oleh penganut agama lain di samping umat Islam itu sendiri yang jahil tentang agama.


BENTUK-BENTUK KHURAFAT DAN TAHYUL:

1 ) Kepercayaan kepada keramat seperti kubur, pokok kayu dan sebagainya.

2 ) Percaya kepada nasib sial majal, seperti adat membuang sial.

3 ) Kepercayaan kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya.

4 ) Kepercayaan kepada bertambah dan berkurangnya rezeki seperti adat memuja semangat padi.

5 ) Kepercayaan kepada petanda-petanda dan pantang larang seperti menangguhkan perjalanan jika terdapat biawak melintas kerana takut terjadi perkara yang tidak baik.

6 ) Percaya kepada ramalan-ramalan bintang, angka nombor 13 membawa sial atau rajah-rajah tertentu.

7 ) Memuja objek tertentu, roh nenek moyang dan kubur.


Jika kita lihat pada zaman ini, zaman globalisasi yang sedang maju tetapi masih lagi ramai umat Islam yang mempercayai amalan bomoh sehingga sanggup berhabis wang ringgit semata-mata mempercayai bomoh tersebut, akibatnya ramai yang ditipu dan ada juga yang tergadai maruah. Berita yang menggemparkan apabila seorang bomoh sanggup merogol mangsa yang baru mendirikan rumahtangga dalam keadaan tidak sedarkan diri akibat daripada penyakit yang dihidapinya. Kita lihat betapa kejamnya dunia sekarang manusia sanggup melakukan apa sahaja semata-mata untuk mendapatkan wang walaupun menyalahi agama dan undang-undang negara.


Dalam Islam, percaya kepada benda-benda khurafat, tahyul amalan bomoh dan sebagainya serta percaya ianya mempunyai kuasa selain daripada Allah S.W.T adalah syirik dan bertentangan dengan kepercayaan kepada Allah. Selain itu, ia juga melambangkan kemunduran akal dan kelemahan jiwa individu. Umat Islam seharusnya kembali menghayati ajaran Islam yang suci demi memartabatkan imej agama Islam yang sebenar.

0 comments: